Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Beschrijving met voorbeelden van een creatief-pedagogische benadering voor leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenVierkante uitgave, rijk van inhoud, opgebouwd rond het fascinerende thema 'Documenteren met kinderen'. Deze creatief-pedagogische benadering wordt al decennia lang gepraktiseerd in Noord-Italië (Reggio en omgeving), kent een aantal van oudsher bekende Montessori-elementen en gaat uit van kinderen als competente, actieve, inventieve, scherpzinnige, creatieve en interactieve individuen. Het hier beschreven 'documenteren' speelt ten diepste in op betekenisvol leren door en met kinderen op basis van bij hen aanwezige interesses en nieuwsgierigheid. Kinderen worden actief uitgenodigd om te observeren, te bedenken, te plannen en te documenteren aan de hand van thema's uit de wereld om hen heen. Het (educatief) ontwerpen van een documentatie gebeurt aan de hand van zes aandachtspunten: wat ? bepalen waarover de documentatie gaat; wie ? bepalen wie de doelgroep is; waarmee ? observatie-instrument kiezen; hoe ? de media kiezen waarmee je documenteert; wanneer ? plannen wanneer je aan de documentatie werkt; waar ? werkruimtes inrichten en plaats binnen (of buiten) de onderwijs- of opvangvoorziening bepalen. De thematiek wordt praktisch in beeld gebracht met tal van gefotografeerde voorbeelden van individuele dan wel groepsprojecten. Voor leerkrachten op basisscholen niet te missen.© NBD BiblionWat is pedagogisch documenteren? Door voorwaarden te scheppen, te reflecteren, de verbeelding de ruimte te geven geef je het dagelijkse doen en laten van volwassenen en kinderen betekenis. Documenteren is daarbij een georganiseerde, bewuste handeling die geen einddoel kent maar ergens aankomt om weer verder te gaan.Concrete beschrijvingen van de verschillende fasen van documenteren vullen het theoretisch kader aan. Als lezer leer je stap voor stap hoe je de documentatie gebruikt als communicatiemiddel én als manier om uitgevoerde projecten te presenteren. Maar je leert vooral dat documenteren een leermoment en een reflectiemiddel is.In Noord-Italië werken kindercentra al lang met deze manier van omgaan met kinderen, ouders en de omgeving. De ervaringen die zij hebben opgedaan, de documentatiematerialen- en instrumenten die ontwikkeld zijn in verschillende voorzieningen voor jonge kinderen zijn op een toegankelijke manier beschreven.Dit boek vertelt niet alleen wat pedagogisch documenteren is, het biedt ook ondersteuning om ermee aan de slag te gaan. Hoe kun je het in je opvang implementeren? Wat betekent het voor begeleiders, voor kinderen en ouders om op die manier te gaan werken? De praktijkvoorbeelden laten concreet zien wat observeren en inspelen voor het team en de kinderen doet. Pedagogisch documenteren maakt ervaringen zichtbaar en bespreekbaar. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088503276/documenteren-voor-jonge-kinderen-laura-malavasi-barbara-zoccatelli
Reggio Emilia --- Reggio Emilia-pedagogiek --- kinderopvang --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- pedagogie --- pedagogisch handelen --- projecten --- Natuurbeleving --- 362.7 --- methodologieën --- Educational sciences --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- pedagogiek --- didactische werkvormen --- Pedagogisch documenteren --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs --- Didactic strategies --- Communicatie --- Methodiek
Choose an application
De praktijk van sociale professionals verandert sterk. Professionals lossen niet langer vanuit hun spreekkamer problemen op, maar versterken met vroegtijdige, gerichte interventies de zelfredzaamheid van cliënten. 'Dichterbij' is de naam van de methodiek die de startfase van hulp- en dienstverlening én het vervolg aanpast aan deze nieuwe werkwijze. Hierbij wordt veel aandacht geschonken aan de kennis, vaardigheden en houding die de sociale professional in veranderende opdrachten nodig heeft.Het boek werd ontwikkeld in samenwerking met hogescholen en het werkveld. Het omvat een cyclische methode die de versterking van de eigen kracht van het cliëntsysteem actief beïnvloedt. Tijdens ieder contact met de cliënt staat een aantal kernvragen centraal: Hoe staat het probleem er voor? Welke oplossingen dienen zich aan? Wat is de beste stap die we kunnen zetten? En hoe reageert de cliënt op deze aanpak? De grondhouding van de professional krijgt veel aandacht. Het werk biedt achtergronden, een werkproces en essays over de inhoudelijke basis van de methodiek; voorbeelden uit de actuele praktijk onderstrepen de heldere theoriewww.epo.be
Sociaal werk. --- Sociaal werk --- Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Nederland). --- Maatschappelijk werk --- Methodieken. --- Nederland. --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Wet maatschappelijke ondersteuning (Nederland) --- Maatschappelijk werk ; Nederland --- welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- PXL-Social Work 2014 --- hulpverlening --- dienstverlening --- sociaal werk --- methodiek --- Methodiek --- Intake --- Sociaal werk (beroep)
Choose an application
De Roos van Leary is een veelgebruikt model binnen de groepsdynamica. Het beschrijft acht verschillende gedragsstijlen, waaronder leidend, helpend en opstandig gedrag. Tevens verklaart het hoe individuen op elkaars communicatieve stijl reageren. Daarmee geeft het model handvatten voor het op subtiele wijze beïnvloeden van groepsprocessen en het verbeteren van de omgang met cliënten, leerlingen of werknemers.In de 2e druk van Werken met de Roos van Leary en op de bijbehorende website www.werkenmetderoosvanleary.nl wordt het communicatiemodel gebruikt om de wisselwerking binnen interpersoonlijke communicatie te verduidelijken. Studenten worden ertoe aangezet hun eigen communicatieve stijl te leren kennen en vervolgens verder te ontwikkelen. Er worden voorbeelden gegeven van situatiegerichte interventies die de interactie bevorderen. Kennis van het model van Leary geeft handvatten voor een effectieve communicatieve stijl binnen het beroepsmatig handelen.
psychologie --- communicatie --- management --- 364.01 --- Maatschappelijk werk : communciatievaardigheden --- Sociaal-cultureel werk --- Social welfare methods --- interpersonele communicatie --- interactie-analyse --- intermenselijke relaties --- teamwork --- methoden van het sociaal werk --- gedragspsychologie --- Leary, Timothy F. --- Communicatie --- Hulpverlening --- Roos van Leary --- Teamwerk --- Communicatietechnieken --- Gedrag --- Managementvaardigheden --- Methodiek --- communicatietechnieken --- gedrag --- managementvaardigheden --- methodiek --- welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- leraarschap
Choose an application
Het was in Nederland altijd taboe om hulp te verlenen aan mensen die daar niet om gevraagd hadden. Maar sinds outreachend werken aantoonbare resultaten oplevert voor de cliënt en zijn omgeving, is de belangstelling ervoor sterk toegenomen. Dit basisboek laat (aankomende) eerstelijns social workers goed beslagen ten ijs komen in deze uitdagende vorm van hulpverlening. Het werk is zeer praktisch en didactisch van opzet. Het bevat een sterke theoretische onderbouwing van de werkwijze. Het praktische gedeelte beschrijft het methodisch handelen: Hoe organiseer je outreachend werk en hoe legitimeer je het? Welke vaardigheden en gedragskenmerken heb je nodig om dit werk te kunnen doen? Hoe treed je cliënten tegemoet? Hoe organiseer je samenwerking met andere instanties of het sociale netwerk rondom de cliënt? De bijbehorende website biedt een uitgebreide verzameling van studiemateriaal: videofragmenten, brochureteksten, opdrachten, formulieren, links en een interactief schema
Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- methoden van het sociaal werk --- outreaching --- Gezondheidszorg --- Eerstelijnshulpverlening --- Uitsluiting --- Outreachende hulpverlening --- Methodiek --- Outreachend werken --- 321.3 --- sociale welzijnszorg --- 364.044 --- Bemoeizorg --- Sociale welzijnszorg. --- Hulpverlening.
Choose an application
Er is een groeiende behoefte aan individuele begeleiding van jongeren. Deze begeleiding biedt hen individuele aandacht, maatwerk en de mogelijkheid voor persoonlijke groei. Om de straatcultuur te kunnen doorbreken werken steeds meer politieagenten, hulpverleners, docenten en jongerenwerkers liever één op één. Een ander voordeel van individueel werken is dat professionals beter kunnen aansluiten bij de behoeften van de jongeren waarmee zij werken. Niet verwonderlijk dus dat de projecten voor individuele begeleiding als paddenstoelen uit de grond schieten. Systematische methodiekontwikkeling van individuele begeleiding bestaat echter nog niet. Zo is er weinig bekend over de doelen van individuele begeleiding, potentiële doelgroepen en de werkzame bestanddelen. En weten we niet of individuele begeleiding een rol speelt in het opgroeien en de ontwikkeling van jongeren. Of wat de beste randvoorwaarden voor het bieden van begeleiding zijn. Dit boek is een eerste stap in een gedegen methodiekontwikkeling van individuele begeleiding van jongeren. Het brengt overzichtelijk in beeld wat de afgelopen decennia in de wetenschappelijke en vakliteratuur, projectbeschrijvingen en evaluaties is geschreven over de betekenis en uitvoering van individuele begeleiding in het jongerenwerk.
Jeugdzorg. --- begeleidingsmethodieken --- jeugd --- begeleiding --- Age group sociology --- 323 --- straathoekwerk --- Jeugdzorg --- probleemjongeren --- jeugdzorg --- 364.044 --- Methodiek --- Individuele begeleiding --- Hulpverlening --- Jongeren --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- PXL-Social Work 2015 --- maatschappelijk werk --- jongeren --- methodisch handelen --- Begeleiding --- Jeugd --- Jongere
Choose an application
Toegankelijkheid, kwaliteit en gebruikersgemak verbeteren, regie en zelfredzaamheid stimuleren en kosten besparen: hulpverlening via internet verbetert hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. Steeds meer organisaties bieden dan ook online hulp. Wat maakt hulpverlening via internet zo waardevol? Wat is nodig voordat een instelling online hulp (grootschalig) kan aanbieden?Dit boek is geschreven op basis van ruim 10 jaar ervaring met onlinehulpverlening en bevat alle relevante aspecten van het vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie beschrijft alle nieuwe ontwikkelingen en actuele inzichten omtrent wetenschappelijk onderzoek, blended hulpverlening, mHealth, therapietrouw, leerstijlen én de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende onlinehulpvormen aan bod. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online en blended interventies
#KVHB:Online hulpverlening --- 603.7 --- internet --- hulpverlening --- online hulpverlening --- communicatie --- 364.044 --- Online hulpverlening --- Communicatie --- Eerstelijnsgezondheidszorg --- Methodiek --- Eerstelijnshulpverlening --- PXL-Healthcare 2017 --- communicatievaardigheden --- communicatiemanagement --- zorgsector --- welzijnssector --- Sociology of social welfare --- chatten --- e-mail --- e-health --- psychotherapie --- telecommunicatieve hulpverlening --- psychosociale hulpverlening --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Qualitative methods in social research --- Kwalitatief --- NVivo --- #SBIB:303H4 --- #SBIB:303H30 --- PBIB --- Informatica in de sociale wetenschappen --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Methodiek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Qualitative research --- Social sciences --- Data processing --- Qualitative research - Data processing --- Social sciences - Data processing
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
Als sociaal werker word je, bij de uitoefening van je vak, onvermijdelijk geconfronteerd met te nemen beslissingen. Beslissingen die niet enkel gestoeld zijn op theoretische inzichten, methodische ervaringen en correcte toepassingen van regels en codes, maar beslissingen die je ook vanuit moreel oogpunt verdedigbaar vindt. Het gaat er niet alleen om dat je als sociaal werker je job goed doet, maar dat je ook het 'goede' kiest in een concrete situatie. Dit boek wil daarbij een hulpmiddel zijn. We weten immers dat een beslissing onderbouwen een moeizaam proces kan zijn, dat bovendien veel onzekerheden oproept. Want elke keuze die je maakt, raakt aan de keuze die je niet maakte
#SBIB:316.8H30 --- #SBIB:17H10 --- ethiek --- welzijnswerk --- 321.4 --- maatschappelijk werk --- methodiek --- 174 --- Ethiek --- Besluitvorming --- Maatschappelijk werk ; ethiek --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Ethiek en moraalfilosofie: algemeen --- Opleiding en beroep --- 17 --- Sociaal werk --- deontologie --- handelingsplan --- beroepsuitoefening --- sociaal werk --- Social welfare methods --- ethiek. --- Ethiek. --- Maatschappelijk werk : ethiek --- Welzijnswerk --- Methodiek --- 364.62 --- 364 --- beroepsethiek --- PXL-Social Work 2019 --- Sociaal werk (beroep) --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Professional ethics. Deontology
Choose an application
Mensen met (functie)beperkingen komen vaak drempels tegen bij hun streven om deel te nemen aan de samenleving. Bij inclusie draait het om het realiseren van een samenleving waarin er voor iedere burger gelijkwaardige kansen zijn op maatschappelijke participatie. In Inclusief staan inclusie, participatie en inclusief beleid centraal. In de eerste, theoretische hoofdstukken behandelen de auteurs de ontwikkelingen op dit gebied en de betekenis van deze begrippen voor sociale professionals. Vervolgens schetsen zij in vier praktijkhoofdstukken de positie van mensen met een (functie)beperking met betrekking tot wonen, leren, werken en vrijetijdsbesteding. De specifieke rol die sociale professionals daarin kunnen spelen en methodieken die daarbij kunnen helpen komen uitgebreid aan bod. In het laatste hoofdstuk worden de delen met elkaar in verband gebracht en bespreken de auteurs de algemenere competenties die sociale professionals moeten verwerven om inclusie vorm te kunnen geven. Op de bijbehorende website bieden de auteurs extra studiemateriaal aan, waaronder extra opdrachten en best practices. Inclusief is een toegankelijk geschreven boek voor studenten van sociale opleidingen. Daarnaast is het geschikt voor professionals in zorg en welzijn.
Social welfare methods --- Sociology of social welfare --- Social policy and particular groups --- kansarmoede --- welzijnswerk --- personen met een beperking --- methoden van het sociaal werk --- participatie --- inclusief beleid --- Maatschappelijk werk --- Zorg --- Methodiek --- Inclusie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Nederland --- inclusie --- participatie, maatschappelijke 301.17 --- 321 --- Inclusief beleid --- 316.66 --- Participatie --- Samenleving --- Personen met een handicap --- 365 --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Inclusie. --- Nederland. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Literatuur --- Maatschappelijk werk ; methodiek ; Nederland --- Inclusieve samenleving
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|